reklama

MMORPG - časť druhá - Herné spoločenstvá

Ako som sľúbila v prvej časti vcelku rozsiahleho článku o problematike MMORPG hier, v druhej časti rozoberiem ďalšie aspekty tohto úžasného fenoménu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (11)

Ako sa v hre žije - spoločenstvá

Možnosť (a častokrát nutnosť) hráča komunikovať s inými hráčmia vytvárať skupinky, tzv. „partie“, spolky, spoločenstvá, cechy či gildyje jedným z elementárnych znakov MMORPG všeobecne. Hráči formujú určitéspoločenské formácie z rôznych dôvodov. Asi jedným z najbežnejšíchdôvodov pre vytvorenie partie s aspoň jedným ďalším hráčom je pomoc prizabíjaní silnejšieho nepriateľa, resp. pomoc pri plnení ťažšej úlohy. Ak sahráč dohodne na vytvorení skupinky s iným hráčom z uvedeného dôvodu,nemôžeme jeho pohnútky pokladať za nijako zvlášť sociálne, pretože takátoskupinka máva krátkodobý charakter a nedochádza v nej takmerk žiadnej komunikácii (okrem prvotného zadelenia úloh typu : ja budemútočiť, ty ma zozadu lieč). Skupinka sa po splnení svojho cieľa obvyklerozpadne a znovu už neobnoví. Hovoríme že došlo k sformovaniu „randomparty“ – náhodnej skupinky. Hráči sa totiž navzájom predtým nepoznalia ďalej ani nespoznávajú, každý ide po splnení cieľa svojou cestou.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podobne vzniká i druhý typ skupinky, a síce takisto za účelomsplnenia nejakej úlohy alebo odstránenia silnejšieho nepriateľa. Rozdiel všaknastáva vtedy, keď sa takto sformovaná partia po splnení svojej úlohy nerozpadá,ale pokračuje v spoločnom hraní. Takáto situácia nastáva obyčajne vtedy,keď hráči po dokončení úlohy zistia, že ich spolupráca išla mimoriadne hladkoa bezproblémovo a keďže ani jeden z nich nechce skupinkurozpustiť, dôjde k prvotnej komunikácii. Hráč sa v tomto prvomdialógu obvykle o svojom spoluhráčovi dozvie úplne najzákladnejšieinformácie, ako je pohlavie (hráči majú sklon hrať za postavu opačnéhopohlavia), vek, krajinu pôvodu atď. Z takýchto pôvodne tiež „randomparties“ teda vznikajú plnohodnotné partie s tendenciou rozvíjaťa udržiavať vzájomnú spoluprácu, čo nevyhnutne vedie k ďalšejkomunikácii až priateľstvu. Formovanie skupiniek je pomerne bežným javom, keďžežiaden začínajúci hráč nemá dostatočné schopnosti na vyriešenie niektorýchzložitejších herných úloh. Hra takéto priateľstvá podporuje pomocou tzv. „listof friends“ – teda zoznamu priateľov, čo je vlastne akási tabuľka kam pridávamemená tých postáv, za ktoré hrajú naši kamaráti. Výhodou takejto tabuľky je, žesa po pripojení do hry okamžite vieme zorientovať, ktorý z našichpriateľov je momentálne takisto v hre a nedochádza zbytočnek dlhému procesu „hľadania sa“.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Skupina priateľov, ktorá sa pozná už istý čas sa môže vyvinúť do podobymasovejšieho spoločenstva – tzv. gildy. Gildy sú obyčajne minimálnedesaťčlenné, hierarchicky štruktúrované spoločenstvá nejakým spôsobomspriaznených hráčov – počet hráčov je zväčša zhora neohraničený. Gildy súnajčastejším typom spoločenstiev hráčov s ktorými sa stretávamev každej MMORPG v žánri fantastiky (v modifikovanej podobe ajv sci-fi svetoch MMORPG). Úspešné gildy mávajú aj niekoľko stoviek členova ich organizácia a spravovanie si vyžaduje stopercentné nasadeniejedného či viacerých vodcov gildy. Vytvorenie gildy a príslušnosť ku gildesa často hodnotí aj ako vec prestíže. Môžeme totižto rozlíšiť gildy:

SkryťVypnúť reklamu
reklama

· kamarátske – sú tvorené hráčmi, ktorí sanavzájom poznajú a gildu vytvorili za účelom väčšej súdržnosti, užšejspolupatričnosti, takéto gildy však nebývajú veľmi početné

· rolové – gilda vzniká za účelom rolovejhry s inými hráčmi – takéto gildy robia nábor nových členov s presnevymedzenými podmienkami o akých hráčov majú záujem (obyčajne nienováčikov, ale už skúsenejších hráčov / roleplayerov), čo môžu hráčom ponúknuť,aký príbeh je v pozadí ich gildy (toto je obzvlášť dôležitá súčasť náboru,pretože determinuje záujem naozaj serióznych roleplayerov, ktorí si na základeprepracovanosti a zaujímavosti príbehu vyberajú čo možno„najpríbehovejšie“ založené gildy), i to, čo sa od hráčov očakáva (akočasto sa majú nachádzať v hre, akých pravidelných rolových stretnutí samajú účastniť, čo majú v rámci role-playu dovolené a čo zakázanéapod.). Takéto gildy môžu mať aj väčší počet členov avšak vzhľadom na rolovozameraný charakter celého spoločenstva je ťažké udržiavať aktívne komunikačnéstyky s viac ako dvadsiatimi hráčmi naraz. Napriek tomu sa i tu dá doistej miery hovoriť o kamarátskej gilde, pretože pri rolovej hre savytvorenie kamarátstva, či dokonca vzťahu nedá vylúčiť, skôr naopak. Právev rolových gildách sa stáva, že sa dvaja hráči natoľko zblížia, že cítiapotrebu stretnúť sa i v reálnom živote, nehovoriac o virtuálnycha následne i reálnych partnerských vzťahoch, ktoré nie sú vôbecvýnimkou. O tom si však povieme niečo viac v nasledujúcichkapitolách.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

· bojové – takéto gildy vznikajúz jednoduchého dôvodu – hráči nemajú ani najmenší záujem o role-play,ich jediným cieľom je navštevovať územia s najťažšími nepriateľmia čo najrýchlejšie ich všetkých zlikvidovať. Obyčajne je podmienkou naprijatie do takéhoto spoločenstva čo najvyšší level a niekedy aj konkrétnahráčova profesia (nemáme záujem o bojovníka, ale prijmeme dvoch mágov).Bojové gildy sa vyžívajú vo svojej reputácii, povesti. Hráči v takýchtogildách zbierajú „česť“ (honour) za zabitie mimoriadne ťažko poraziteľnýchnepriateľov a tým gildu reprezentujú. Bojové gildy s nízkou, resp.žiadnou reputáciou obvykle zanikajú, lebo hráči hľadajú začlenenie sa doskupiny s dobrým menom. Tieto gildy sú najpočetnejšie, keďže hráči necítianijakú naliehavú potrebu komunikácie s ostatnými a ak aj, tak lens veľmi obmedzeným počtom hráčov. Komunikácia v týchto gildách máčasto veľmi skratkovitý, žargónový charakter, napr.:

„u got teh quest?

w quest?

teh 1 with teh book

lol yes

k lets go

ned fort buff

k look at teh n00b

omg rofl

whats he doin

dunno

hes LFG

lol n00b

will draw much aggro

k lets head 2 teh instance guyz“

· profesné – tieto gildy sa združujú nazáklade určitej profesie, ktorú jej členovia vykonávajú a táto profesiapatrí aj k základným podmienkam prijatia nového člena do gildy. Existujúgildy zamerané na liečiteľstvo, zbieranie vedomostí o „svete“ (pravdažehernom), ilegálny obchod, krajčírstvo a podobne. Členov môže byť veľmiveľký počet – takáto gilda poskytuje pocit príslušnosti k určitej skupine,ktorá zdieľa charakteristiky hráčovej postavy. Priateľstvá sa nadväzujú, aleopäť len v obmedzenom počte, keďže gildy môžu nabrať gigantické rozmery.

· elitné – elitné gildy môžu byť rolové,bojové či dokonca profesné, ale ich členovia sa vždy vyznačujú určitým stupňompokročilosti v tom, čo robia. Prístup do elitnej gildy majú len „elitní“hráči, takže členstvo v elitnej gilde vypovedá niečo aj o hráčovisamotnom a príslušnosť k takejto gilde sa vníma ako veľká prestíž. Jeto zapríčinené aj tým, že elitných gild je málo a gildy prijímajú členovveľmi pomaly a rozvážne. Členstvo v elitnej gilde môže mať tak trochuna svedomí závislosť niektorých hráčov na hraní MMORPG, keďže neprítomnosťčlena na stretnutí hráčov z elitnej gildy sa môže hodnotiť ako nezáujemo dianie v spoločenstve, čo môže viesť k vylúčeniu členaz gildy (vylúčenie člena z elitnej gildy spôsobí, že už nikdy nie jeprijatý naspäť a neprijme ho ani žiadna iná elitná gilda, takže snahaudržať sa v gilde je veľmi veľká), čo núti hráča vracať sa do virtuálnehosveta pravidelne a často. Takýto prístup k hraniu MMORPG môže viesťk vytvoreniu závislosti, ale aj o tom si ešte niečo povieme neskôr.

Možnosti členenia gild sú samozrejme ešte širšie. Gildy môžu vznikať na základe rasovej príslušnosti (viacmenej sa však členovia vyberajú podľa viacerých kritérií okrem toho rasového aj ak ide o špecificky na jednu rasu zameranú gildu) alebo jazykovej príslušnosti (napr. slovenské gildy - tie však obvykle tiež neberú nových členov len preto, že sú to Slováci a majú nejaké ďalšie špecifické požiadavky). Takto by sa dalo pokračovať ďalej, no v skratke by sa dalo povedať, že sme si vymenovali všetky druhy sociálneho stýkania sa hráčov.

Obrázok blogu

To boli základnédruhy gild, aké sa nachádzajú pravdepodobne v každej MMORPG hre. Zovšetkého, čo sme si o gildách a spoločenstvách práve povedali môžemekonštatovať niekoľko vecí:

1. gildy ako spoločenstvá hráčov vytvárajú priestor hráčovpre komunikáciu a spoločenské „vyžitie sa“

2. gildy pre hráčov fungujú ako sociálna formáciav ktorej má hráč pocit spolupatričnosti a príslušnosti k takejskupine ľudí, ktorá zdieľa ním preferovaný spôsob hry, resp. má rovnaké hernépotreby

3. gildy umocňujú hráčove väzby na virtuálny svet, pretožeokrem motívu hrania hráč do hry vstupuje aj s motívom stretnúť saa porozprávať sa s kamarátmi

4. niektoré gildy svojimi príliš prehnanými pravidlamia nárokmi kladenými na hráča spôsobujú, že si hráč na hre vytvorízávislosť

5. niektoré rolové gildy môžu ešte znásobovať hráčov pocitfiktívnej reality, keďže sa v rámci gildy nielen stretáva s kamarátmia komunikuje s nimi, ale títo hráči spolu prežívajú celé dlhé príbehya situácie so zápletkou mimo hernej dejovej línie

Obrázok blogu

Hráči

Stručné štatistiky –demografické údaje

Čo vieme o hráčoch MMORPG hier?Sú to prevažne muži alebo ženy? Aký je ich vek? Ako dlho v priemere hrajúonline hru? Ako hra ovplyvňuje ich reálny život? Na tieto otázky skúsime nájsťodpoveď v krátkej kapitole o hráčoch. Všetky tieto informácie námposlúžia na priblíženie si hráčskej obce a pochopenie správania sajednotlivých hráčov.

Na otázku veku hráčov MMORPG hiernie je jednoduché odpovedať. V minulosti tvorila väčšinu hráčov vekováskupina 12 – 20 ročných adolescentov. Dnes toto tvrdenie nie je vôbec takéjednoznačné. Podľa výskumu, ktorý uskutočnil Nick Yee na vzorke asi 1300hráčov, je najviac hráčov MMORPG hier viac ako dvadsaťročných.

Krátkaštatistika z výskumu Nicka Yee uskutočnená na vzorke 1300 hráčov:

  • Priemerný vek hráčov je 25,6 rokov

  • Ženy- hráčky sú podstatne staršie ako muži- hráči –priemerný vek žien je 29,0 rokov, priemerný vek mužov je 25,2 rokov

  • Muži tvoria 84% všetkých hráčov MMORPG hier, zatiaľčo ženy len 16% hráčov

Rodinný stav:

Obrázok blogu

Deti:

Asijedna pätina (19,8%) hráčov má deti.

Pracovné kategórie:


Obrázok blogu

Hrací čas

Hráči stráviahraním svojej obľúbenej MMORPG hry priemerne 21,9 hodín týždenne

Obrázok blogu

Ak už vieme čo je to online hra, čo je to MMORPG, ako vyzerajú svetytýchto hier, ako sa v nich hráčom doslova darí „žiť alternatívny život“ ajza pomoci spoločenstiev a spolkov, ktoré vytvárajú a ak poznáme ajzákladné informácie o hráčoch, môžeme si konečne zosumarizovať určitézákladné motívy, ktoré hráčov MMORPG hier vedú k vracaniu sa do hrya v konečnom dôsledku teda vedú i k návyku „unikať“z reálneho života do hry.

V ďalšej časti - MOTIVÁCIA HRÁČOV

Veronika Senková

Veronika Senková

Bloger 
  • Počet článkov:  85
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Dôverčivá mladá študentská duša so starosvetským citom pre krásu a spravodlivosť. V duchu výroku "Hodně čti, piš, přemýšlej, aby ses uměl vyjádřit až budeš chtít." sa snažím veľa čítať a odteraz už aj hádam čo najviac písať. Zoznam autorových rubrík:  Mytológia ála Celtic~Musique~.::Fantazmagorónne::.Dve besné a čo sa pridáÚvahyTolkienPoéseŠkolaHerný kolotočObrazy a grafikyKOMIXNezaradené

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu